Voorbereidingen - - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Suzan Alberts - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Suzan Alberts - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen -

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

13 December 2012 | Nederland, Rotterdam

Omdat ik er bijna elke dag vragen over krijg, schrijf ik hier alvast mijn eerste reisverslag met allerlei tips voor mensen die zelf ook stage in Amerika willen lopen. Ik zal hierin uitgebreid vertellen welke stappen ik heb ondernomen om mijn stage te regelen, de voor- en nadelen en het kostenplaatje.

Ik ben in juni 2012 begonnen met voorbereiden. Mijn plan was om in Februari 2013 te beginnen met mijn stage. Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt en dit goed hebt doorgesproken met je ouders, is het mijn tip om zo snel mogelijk research te doen naar je mogelijkheden. Daarnaast is het een goed idee om te bedenken in welk land/stad jij stage wilt gaan lopen. Hoe duidelijker je plan, hoe makkelijker alles gaat.

Ik had al besloten dat ik naar Amerika wilde en daarbij moet je rekening houden met een aantal factoren. Zo moet je er met Amerika rekening mee houden dat de Amerikaanse bedrijven, zeker in de media branche, vaak iemand aannemen binnen het eigen netwerk. De reden hiervoor is omdat stage lopen in Amerika gewoon heel anders gaat dan in Nederland. Stage loop je daar heel het jaar door maar dan bijvoorbeeld drie dagen in de week en bij verschillende bedrijven. Ook kost het hun een hoop geld om jou vanuit het buitenland te halen. Ik heb er daarom voor gekozen om me in te schrijven bij een bemiddelingsbureau.

Een bemiddelingsbureau neemt heel veel uit jouw handen! Hou wel rekening met extra kosten. Je betaalt ze er namelijk ook veel geld voor. Ik heb me bij een aantal bureau's kosteloos ingeschreven. Omdat ik graag een stage wilde in productie, waren er een aantal bedrijven die dit niet aanboden. Na mijn inschrijving kreeg ik al gauw reactie van Stage USA. Ze stelden een skype gesprek voor waarbij ik vrijblijvend mijn mogelijkheden kon doorspreken en de procedure werd doorgesproken. Ik heb daar een zeer positief gevoel over gehad destijds omdat ze erg duidelijk zijn over de procedure en gewoon realistisch zijn met wat wel en niet kan. Bovendien geven ze tijdends dat gesprek een duidelijk kostenplaatje. Ik heb stage USA vooraf 800 euro betaald. Voor die 800 euro helpen ze je moet het opstellen van een motivatiebrief en CV, leggen ze contact met verschillende bedrijven voor je, regelen ze jouw visum en blijven ze contactpersoon tijdens je verblijf in het buitenland. Houd hierbij in het achterhoofd dat jij mag aangeven in welke branche je stage wilt lopen. Als Stage USA aankomt met een bedrijf dat interesse in je heeft en je wordt naar aanleiding van je gesprek aangenomen, dan moet je daar stage lopen. Je kunt dus niet elke keer bedrijven afwijzen tot je er zelf eentje leuk vindt.

Ik heb me ingeschreven en kon zelfs een stad naar keuze aangeven. Daar moet je overigens wel 50 euro extra voor betalen. Maarja ik wilde perse naar Los Angeles. Na het overmaken van het geld, kreeg ik een format met CV en motivatie brief. Nadat ik dit had gestuurd, heb ik daar ook feedback over gekregen en dat aangepast. In mijn geval was dat een foto die anders moest (professioneler, bleghhhhh ik ben zo een lachebekkie dat ik dit lastig vind) Let er op dat je dit zo snel mogelijk doet en ook veel aandacht aan besteed. Een schoolopdracht waarvoor je een filmpje hebt gemaakt, kun je gewoon op je CV zetten. Liefst met YouTube link!

Na een paar maanden kreeg ik te horen dat ik een Skype gesprek had met DickClark productions. Zij hadden mijn motivatie en CV gezien en wilden me graag uitnodigen. DickClark Productions is een bedrijf dat televisie en films maakt en op hun CV staat o.a. SYTYCD, Golden Globes, American Music Awards en allerlei Miss verkiezingen. Je kunt je dus wel voorstellen HOE zenuwachtig ik was!!

Voor het gesprek met DCP, heb ik ook een skype gesprek met Stage USA gehad ter voorbereiding. Tip is om vooral rustig te blijven, vooraf te bedenken wat je wilt zeggen en gewoon beleefd te zijn. Verder moet je er rekening mee houden dat als je een stage in het buitenland wilt doen waarbij je alleen maar wil feesten en het land wilt zien, je dus absoluut NIET naar Amerika moet gaan. Amerikanen werken hard. Na mijn gesprek hoorde ik ook dat ik 40 uur per week moet werken en daar geen vergoeding voor krijg. Dat is in Amerika doodnormaal en het is eigenlijk best uniek dat je daar een vergoeding krijgt. Verder is 40 uur officieel en dat wordt waarschijnlijk meer.

Ik had gesprek met Sandra en we hadden meteen een klik. Ik heb ook echt geluk gehad met Sandra omdat zij ontzettend lief is. Daarnaast komt ze zelf ook uit een ander land, dus ze was heel begripvol. Ik kreeg tijdens het gesprek al te horen dat ik aangenomen was maar meestal krijg je de bevestiging pas een dag later.

Als je aangenomen bent, begint het echte werk. Je visum. WOUW wat een gedoe is dat. Stage USA heeft me formulieren gestuurd en deze moet je ook zo snel mogelijk invullen want het krijgen van een visum duurt lang! Ook voor je visum moet je betalen en hou rekening met een bedrag van 1200 dollar. Stage USA heeft daar een sponser voor en deze is niet de meest makkelijke. Mijn 'Training Plan' is zeker drie keer aangepast voordat dit goedgekeurd werd! Daarna heb je weer een skype gesprek met iemand uit Amerika.

Dan moet je weer honderd formulieren invullen. Handtekeningen krijgen, geld betalen en een afspraak maken met de ambassade. Houd hier rekening mee dat je dit snel doet. Je moet daar echt zelf achteraan gaan want de instanties zijn enorm traag. Ik had echt net op tijd mijn visum....

Verder is het handig om twee a drie maanden van te voren je abbonementen af te zeggen. Vaak kan je die tijdelijk annuleren. Ook een kamer zoeken, kun je beter vooraf doen. Ik deed dat bij www.zumahousing.com en had binnen 1 dag een kamer! Hou er rekening mee dat je die vaak deelt met een andere student tenzij je rijk bent. Is ook de normaalste zaak van de wereld in Amerika. Persoonlijk vind ik het ook zijn voordelen hebben want je bent wel onder de mensen en als je aan de andere kant van de wereld zit, kan dat handig zijn!

Achteraf:
Dit stuk schrijf ik nu ik al terug ben in Nederland. Ik denk dat ik achteraf rond de 6000 euro kwijt ben geweest voor mijn hele reis. Hierbij zit:
- Kosten stage USA
- Visum
- Vlucht
- Huur

Ik betaalde iedere maand rond de 650 euro aan huur. Wat in Amerika wel goedkoop is, is het leven zelf. Ik ging regelmatig uiteten, deed elke week boodschappen en deed veel leuke dingen en kon daar gewoon leven van mijn uitwonende studiefinanciering, zorgtoeslag en toeslag voor mijn reiskostenvergoeding. Uiteraard ben ik ook gesponsord door mijn ouders maar mocht je niet zoveel geluk hebben dan is het prima te doen!

Daarnaast had ik ook mijn rijbewijs niet toen ik naar LA ging (super goeie rijschool had ik destijds NOT) dus moest ik alles met de bus doen. In LA is de bus niet super (zwervers, rijdt onregelmatig en veel rare mensen) maaaar het kost maar 1 dollar per rit en lopen/fietsen was geen optie.

Ik raad je wel aan om je rijbewijs te halen en daar een auto te huren want onlangs dat ik vele mooie avonturen heb beleefd in de bus (een keer bijna drie uur gewacht................) geeft het je veel vrijheid.

Wat ik anders had willen doen is het huren van mijn kamer. In mijn eerste kamer ging het de eerste maand goed maar in mijn tweede maand kwam een of andere richbitch de boel opstelten zetten door gewoon iedere avond wiet te roken, elk weekend diehard uit te gaan en haar vriendinnetje dan in die kamer te laten slapen (met zijn drieën in een kamer, im not a fan...) Daarnaast at ze stiekem mijn eten (i'm not greedy, vraag het ff en je mag echt heel mijn pak koekjes opeten) en was ze heel gemeen. Opzich vind ik het echt niet erg als ze laat thuis komt of dat er een keertje iemand blijft slapen maar iedere week en dan enorme herrie maken (ook doordeweeks) is echt op een gegeven moment bloedirritant. Als ze er dan waren (zij en haar so called 'main bish') ging keihard de muziek aan en gingen ze op het balkon blowen terwijl ik dan kapot terug kwam van werk. I get it, zij studeerde, ik werk. Maar het was gewoon echt vervelend. Toen ik contact opnam met ZUMA zijn ze er zwaaaar onprofessioneel mee omgegaan waardoor er ruzie in het huis ontstond.

Gelukkig mocht ik wel naar een andere kamer, waar ik grof geld voor betaalde (650 euro!!!!!!!!!!!!!) mijn kamer deelde en vervolgens alles kapot was. De wasmachine, de droger, de keuken. Ga zo maar door. In mijn nieuwe kamer woonde een Chinees die kippen kookte met teennagels aan de kippenpoot. Moet ze lekker zelf weten maar al die nagels lagen overal en heel de keuken was steeds vies. Ik de eerste drie keer dat netjes opgeruimd maar geloof mij, als je een dag later gewoon weer een pestbende aantreft ben je klaar! Toen heb ik alle vuilniszakken uit frustratie naar buiten gepleurd en toen kregen we haatmail van ZUMA. ZUMA heeft een heel streng contract waar je, je aan moet houden aangezien zij werken met internationale studenten waarin staat dat je de boel netjes moet houden maar bij ons was dat onmogelijk... Oplossing: eten buiten de deur! Het mooiste van dit verhaal is dat mijn huisgenootje (een leuke!) in haar kamer opgesloten zat vanwege en kapotte deur en ZUMA letterlijk boos werd omdat hij kapot was, terwijl alles daar sowieso kapot was. Niet bij huren dus, je krijgt soms echt vreeeemde huisgenoten en alles is kapot en vies.


Mocht iemand vragen hebben dan kunnen jullie altijd reageren.

Succes!

  • 31 December 2012 - 15:13

    Jan:

    Dat er nog zoveel werk aan vooraf is gegaan. Ik ben blij dat alles nu rond is, en je klaar bent voor vertrek. Heb je ook een link naar het YouTube filmpje van je afstuderen? Ben benieuwd naar je bevindingen en wens je veel contact met celebs.

  • 01 Januari 2013 - 14:55

    Jan:

    Prachtig filmpje met mooi camera werk en een mysterieus open einde. Pas maar op voor Erikkies in de US.

  • 01 Januari 2013 - 16:10

    Jolande:

    Heb de film ook gezien, vond hem ook mooi gefilmd en best goed gespeeld. Zijn jullie goed aangekomen in Amerika?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Media & Entertainment studente uit Rotterdam

Actief sinds 13 Dec. 2012
Verslag gelezen: 930
Totaal aantal bezoekers 25634

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 21 Juni 2013

Stage in Los Angeles

Landen bezocht: